Monday, December 17, 2012

First Experience Dalam Dewan Bedah

   Alhamdulillah. A very open-wide-my-eyes-day. 17 Disember 2012. A miracle happened. Allahu akbar.

Hari ni aku dan beberapa kawan dari KMB start buat hospital attachment. Total adalah 8 orang. So kami dipecahkan kepada 2 kumpulan. 1 kumpulan akan pergi ke bahagian Emergency dan my group pergi bahagian Surgery. Benda ni akan berlaku selama 3 hari dan kami akan rotate antara satu sama lain. Actually benda ni terlalu awal untuk kitorang sebab kitorang baru start foundation. tapi disebabkan semangat nak dapat exposure and tengok kawan2 lain pun dah buat benda ni, jadi kami pun pergi lah untuk 5 hari.

Jadi nak dijadikan cerita, pagi tadi aku terpaksa bertolak awal dari rumah sebab kena ikut ayah aku pergi kerja. On the way, dia drop aku kat DEMC (Darul Ehsan Medical Centre.) Tapi ketika nak masuk highway,  tiba-tiba ditakdirkan Allah, cermin depan kereta pecah berderai. Dah lah tengah speeding. Mujur tak terbabas dan tak masuk mata. Punyalah buntu akal, akhirnya my dad ambil keputusan pecahkan semua cermin dan patah balik ambil kereta lain. Memang beranginlah sepanjang perjalanan. Alhamdulillah selamat sampai.

Adalah hikmahnya tu.

Kemudian kami mula pada pukul 9.30 pagi. Selepas taklimat, kami dibawa ke bahagian masing2. Kami diambil alih oleh seorang doktor cina yang bernama Dr Chang. Orangnya sangat peramah dan sangat encouraging kami untuk jadi doktor yang berwibawa. Beliau adalah seorang orthopedik. Antara kata2 beliau,

     "Medicine is not about hobby, but this is about passion"

We were really inspired by him :)

Then, jumpa ketua head of department bahagian Orthopedic (Bahagian surgery tulang). Dr Mahamud

"Kamu betul ke nak ambil medic?"

*Mengangguk dengan semangat

"Kamu tahu tak kamu akan hilang life kamu, kamu tak akan dapat enjoy life kamu? Ni kenapa buat hospital attachment? Kan bagus cuti. Boleh tengok wayang, boleh jalan2. Ni apa buat hospital attachment. "

*Kami tunduk

"Ni sempat tukar course lagi tak ni?" *Dengan gaya sarkastic.

*Kami tergelak terbahak2.
Sempat lagi buat lawak rupanya. Doktor yang ni lebih tua dan lebih "otai". Dia bagitahu realiti hidup sebagai seorang doktor yang tak seindah disangka. Tapi diakhir perbualan, dia cakap:

  " Biar orang kata kita lifeless. Biar orang kata kita tak enjoy life. Kerana sebenarnya kita sedang enjoy our life to the fullest kerana THIS IS OUR PASSION"

Inspiring enough.

Sebenarnya kami tak dibenarkan untuk masuk ke "Operation Theatre" tapi akibat curiousity kami yang sangat tinggi, Alhamdulillah. Kebetulan ada kes tadi, sorang lelaki patah tulang clavicle (bahagian antara leher dan rusuk) Dan akhirnya kami dibenarkan masuk. 

Here is the important part.

Mula2 kami kena tukar baju. Pakai baju hijau yang dah disediakan. Well, since ini private, memang selesa lah. 

Tapi, malangnya, ada 1 rule yang sangat menyedihkan. "NO TUDUNG" inside operation theatre. Kalau nak pakai pun kena yang khas dan special tapi tak disediakan di situ. Memandangkan Im the only man there, aku sorang je lah yang dapat masuk. 

Well, nak kata cuak, siapa tak cuak. Bagi aku lah. Aku sebenarnya takut darah. Bukan takut, tapi lebih kepada geli dan seram. Mungkin aku tak pernah dapat exposure sebelum ni. Tapi waktu mula2 tadi, aku takut aku pengsan tadi, tapi Alhamdulillah aku dapat overcome rasa tu. Mula2 doktor bius dan mula cari bahagian mana yang akan dibuka. So, itu waktu paling crucial buat aku. Sememangnya mula2 rasa macam nak pitam tengok darah. Tapi makin lama tengok, I found a miracle. Aku jadi semakin minat!

Aku jadi makin curious. Aku mendekati doktor dan lihat secara live. 

Bagaimana doktor mula buka dan potong tisu2 sehingga nampak tulang yang patah tu. Sebelum ni nampak kat TV rasa biasa je. Tapi kat sini nampak sangat real dengan bau yang sangat pelik. 

Doktor letak besi dan drill tulang tu supaya ianya attach together dan heal dengan sendiri. 

Pembedahan selama 2 jam tu berlaku dengan lancar dengan diketuai oleh doktor Chang. Sambil potong memotong tu sempat lagi berborak pasal politik. Haha.

Selesai pembedahan, aku keluar lebih awal dari bilik pembedahan. Aku tergumam sebentar.Betul ke apa yang aku nampak tadi? 

Naluri aku mula tergerak. Minat aku mula mengatasi rasa takut. Rasa hendak menyelamatkan orang lebih tinggi dari rasa seram. 

Alhamdulillah. 

Sebenarnya apa yang aku tulis ini hanyalah 1 dari 1000 rasa dalam hati. Tak dapat dibayangkan dan digambarkan dengan kata2. Sebelum ni aku hanya membayangkan hendak menjadi seorang doktor tanpa terfikir mengenai practicality. Mungkin ini permulaan yang baik.

Selesai hari pertama.

Esok ada operation gall bladder, lump in breast, and 2 more cases. Esok akan full dengan operation. Kami dibenarkan untuk join semua. Aku rasa excited. First time. Tak pernah rasa macam ni. 

Doakan aku sahabat2. Aku ingin menjadi doktor dan in sha Allah seorang ustaz. :')


2 comments:

  1. very interesting...
    make me very curious...

    ReplyDelete
  2. Subhanallah. awal2 dah rasa seram dgn accident tu :/ tapi.. bestnyaaaaaa. rasa inspired juga dgn kata2 doktor tu ^^V memang x boleh amek gambar ye? hehe.


    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...