Tuesday, September 18, 2012

Random talk

     Alhamdulillah selesai satu hari yang agak mencabar minda dan iman. Actually nak cakap yang this is one of the miracle in KMB as I dont have much homework tonight. *wink2. Maybe berkat sebab tak balik rumah this week and buat homework ikut time. Plus, subjek besok cuma 4 subjek, this is truly heaven. haha.

    Jadi mari kita buat reflections on apa yang kita telah buat hari ini. Actually saya baru dapat satu ilmu mengenai "nikmat itu musibah dan musibah itu adalah nikmat". This is based on what I think and think with what is happening in reality nowadays. Filem "innocence of muslims" telah diterbitkan oleh pihak barat dan menimbulkan pelbagai reaksi dan respons yang sangat drastik dari muslim seluruh dunia.



   Jadi mari kita renungkan kembali. Apakah sebenarnya agenda musuh-musuh islam ini terhadap kita? adakah menerbitkan filem-filem menghina islam ini adalah their main objective? Adakah mereka begitu 'bodoh' untuk membuka suatu ruang yang boleh menimbulkan peperangan antara orang islam dan pihak barat? Adakah mereka menerbitkan filem itu untuk menunjukkan betapa jahatnya sejarah islam dan menyampaikan mesej negatif kepada masyarakat dunia?

The answer is NO.

  Orang-orang barat sangat mengetahui akan kehebatan masyarakat islam. Mereka tahu bahawa muslims are not terrorists. Mereka tahu bahawa muslim adalah golongan yang ditindas dan bukan penindas. Mereka tahu bahawa orang islam akan bangkit membuat rusuhan terhadap fiem-filem mereka. Tetapi masalahnya, kenapa mereka masih melakukannya?

  Adakah mungkin semangat orang islam kini umpama api marak yang akhirnya akan padam ditelan air hujan? adakah kita ni umpama tin kosong yang hanya berbunyi dan bersuara without any actions? Atau lebih teruk, adakah umat islam kini hanya bersuara tetapi melakukan perkara yang sebaliknya? contoh paling mudah ialah, adakah pelakon di negara-negara islam mengamalkan apa yang dibataskan oleh syariat? Nampaknya kita yang perlu menjawab sendiri soalan-soalan ini.

   Eh, tetapi jangan salah faham, saya hanya menyatakan beberapa buah fikiran yang mungkin boleh menjadi refleksi tentang realiti umat islam pada hari ini. Seperti yang kita tahu, kita sebagai umat yang mencintai nabi dan rasul, kita mestilah beras sensitif with all these issues. Kita tak boleh berdiam diri. Kita tak boleh menerima dengan reda malah lebih teruk, kita terpecaya dengan dakyah-dakyah mereka.

   Oleh itu, mari kita cuba fikirkan apakah yang kita boleh lakukan demi menyelesaikan masalah-masalah ini untuk jangka masa yang panjang. Yang pertama, adakah dengan meletakkan gambar-gambar filem ini yang dipangkah dengan tujuan untuk menunjukkan protes kita terhadap filem ini dapat menyelesaikan masalah? Lebih-lebih lagi segala macam gambar yang diletak dan di share di facebook. saya tidak mengatakan ianya salah, tetapi cuba kita bayangkan selepas beberapa bulan, adakah kita masih ingat gambar-gambar yang telah kita share itu? Adakah kita masih mempunyai tahap kesedaran yang sama? Adakah kita akan jadi seperti biskut lemau yang tidak berguna ditelan arus masa?

  Jadi pada pandangan saya, kita perlu menyelesaikan masalah ini dengan lebih professional.Bukan dengan melakukan rusuhan dan membunuh pihak-pihak duta barat  yang berada di negara masing-masing. Bukan dengan cara itu dan tidak pernah diajar oleh rasulullah sekalipun. Sebab kalau kita melakukan rusuhan, apakah bezanya antara mereka dengan kita? Malah keadaan akan jadi lebih teruk kerana muslim akan kekal dengan gelaran "terrorists". Cara untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan melihat kepada kemampuan dan tahap kita sebagai individu dalam masyarakat dunia.

1) Pemimpin

 Sebagai seorang pemimpin, mungkin anda mempunyai kuasa untuk melakukan protes secara besar-besaran. Tetapi pastikan action kita itu lebih bijak dan berhikmah. Daripada melakukan perang secara besar-besaran, bukankah lebih patut kita melakukan sekatan ekonomi terhadap barat? Itu kuasa pemerintah, saya hanya mencadangkan.

2) Pelajar

Sebagai pelajar, we are the biggest stake holders, kita yang bakal menentukan sama ada perkara ini akan berterusan untukjangka masa yang panjang atau tidak. Ilmu adalah aset terpenting. Dengan ilmu, kita dapat mengubah dunia. Isu yang hangat sekarang ialah pihak youtube tidak mahu remove video dan filem ini dari laman web mereka. Oleh itu mari kita renung sejenak.Andai kata adanya umat islam yang mengawal youtube itu dari belah atasan, sama ada menjadi CEO of the company atau jadi the biggest shareholder, tidakkah ia lebih berkesan? Tidak perlulah kita merayu untuk remove video2 ini, seolah-olah kita adalah peminta sedekah kepada mereka. Tidakkah menjadi fardu kifayah untuk umat islam menceburi di dalam setiap bidang? So kepada pelajar2 yang mengambil sains komputer, sila tanamkan azam dari sekarang.


  So, this is just a random talk relating to this issue. InsyaAllah akan cuba memberikan yang lebih baik pada masa akan datang. Sebelum berundur, saya hendak berkongsi satu video yang bagi saya amatlah bernilai sebab di beri oleh sahibus samahah, ehsan hafiz, sahabat tercinta :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...