Thursday, September 20, 2012

Notes to my friends who is taking medicine.


 Assalamualaikum and greetings.

Hows our iman today?  Hows our heart today?  Hows our amal soleh today?  *reflecting myself.

  Alhamdulillah.  Lepas satu hari yang sangat sweet, akhirnya saya berjaya mengharunginya dengan gembira dengan penuh sakinah.
  *eh, sakinah tu apa? *
Sakinah atau dalam arab, سكينه, adalah satu rasa yang tak dapat dibayangkan dengan kata-kata. Tapi secara general, sakinah adalah satu rasa yang pada dasarnya disandarkan pada rasa ketenangan, rasa happy, rasa seolah-olah this is my day.    

  Jadi, straight to the point,   based on what kmb-ians dah dengar tadi,  ceramah mengenai "fiqh perubatan".  Ustaz atau Doktor yang bagi ceramah tadi ialah ustaz awisul islah.

  Jadi antara soalan2 yang dikemukakan:

*ubat2 hospital yang digunakan banyak terdiri dari buatan orang2 kafir.  Kenapa kita tak guna ubatan islam? *      

Jawapan: konsep jawapan ni based on satu hadith: 'hikmah' ini adalah apa yang telah hilang dari islam suatu masa dahulu, jadi kita mesti mencarinya kembali.

Pada pendapat saya,  hikmah ni merujuk kepada ilmu. Specifically,  ilmu perubatan yang dahulunya dipegang oleh orang islam. Tapi telah dicuri oleh pihak barat kerana kelalaian kita sendiri.

   MasyaAllah.  Makin belajar makin jahil rasa diri ini.  Reflect ourselves.  Adakah kita nak biarkan umat islam masih Bergantung pada ilmu2 barat.

  Menurut kata ustaz doktor lagi,  bidang yang paling sikit diceburi dalam bidang perubatan adalah bidang fiqh perubatan.  Memang tidak dinafikan,  untuk menjadi seorang pakar dalam bidang fiqh perubatan bukanlah mudah.  Selain daripada menghafal term2 medical,  kita kena menghafal hadith dan ayat2 quran.  Oleh itu most of people yang nak menceburi dalam bidang ni terdiri dari pelajar2 yang mengambil bidang syariah dan usuluddin. Tapi yang menjadi masalahnya adalah mereka bukanlah ahli yang sebenar dalam bidang perubatan. Jadi ini merupakan satu barrier kepada doktor dan pesakit itu sendiri untuk memahami aplikasi ilmu feqah ini sendiri.

Jadi kepada bakal2 doktor atau pelajar2 perubatan di luar sana, marilah kita sama2 menanam azam dan tekad untuk menceburi Bidang ini kerana yang untungnya sendiri adalah orang islam sendiri.  MasyaAllah.  Sangat besar kesannya terhadap bidang perubatan moden di malaysia kelak.

Jadi,  mari kita ambil ibrah daripada sedikit kupasan yang tidak seberapa ini.  Moga Allah membantu anda dan juga saya untuk menyebarkan islam yang sebenar kepada umat islam di seluruh dunia.

InsyaAllah.  Sebelum saya menghembuskan nafas yang terakhir, Dr Ahmad Arifuddin Al-hafiz.  Amin ya rabbal alamin.  :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...