Tuesday, June 10, 2014

Perdebatan isu gelatin babi. Dr Maza dan Ustaz Kazim

      Bismillahirrahmanirrahim. Kali ini kita ubah sedikit genre. Kita cuba lihat kepada perbincangan mengenai isu gelatin babi yang kian hangat di Malaysia. Berakarkan isu cadbury dan kini mengenai bihun yang tiada cop halal jakim, saya percaya bahawa isu gelatin babi ini lebih teras dan penting kerana apabila saya perhatikan terdapat sedikit perselisihan pendapat di antara dua ilmuwan islam tersohor di negara kita. Saya tidak berniat untuk memberikan apa-apa komen, tetapi ingin mengumpulkan rentetan-rentetan hujah yang diberikan oleh para agamawan tersebut supaya rakyat marhaen seperti saya lebih jelas mengenai hujah di antara mereka sekaligus mengelakkan berlakunya fitnah yang akhirnya menghancurkan umat islam sendiri.

Ustaz Kazim

Syeikh Yusuf Qardawi dan Dr Maza


Pada mulanya, saya ada terbaca artikel yang dikeluarkan oleh sebuah laman sesawang yang pada saya agak diragui sumbernya, tetapi setelah meminta bantuan beberapa sahabat untuk mencari artikel berkenaan Yusuf Qardawi menghalalkan penggunaan gelatin babi atas sebab 'istihalah' (salah satu cara untuk mengeluarkan hukum) di laman web rasmi beliau, maka benarlah, ada artikel tersebut.

Shah Alam – Ulama tersohor dunia Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi memberitahu gelatin haiwan termasuk babi adalah halal untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia ditransformasikan menjadi bahan yang lain. Memetik kenyataan daripada laman rasmi ulama tersebut, beliau menjawab kekeliruan pengguna, terutamanya dari masyarakat Islam berkenaan status halal sesuatu produk yang dicampuri unsur mengelirukan termasuk haiwan tersebut. “Di sana terdapat perkara yang dilupakan oleh banyak pihak iaitu isu transformasi bahan (perubahan zat). Kami berkata: Apabila sesuatu najis ditransformasikan, ia menjadi suci, iaitu sesuatu bahan itu mungkin pada asalnya adalah babi, kemudian ia bertransformasimenjadi sesuatu bahan yang lain – asalnya ialah babi tetapi ia diambil dan ditransformasikan menjadi sesuatu yang lain – contohnya menjadi sabun. “Para fuqaha’ berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan. “Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud. Oleh itu, apabila daging atau tulang babi telah bertransformasi, – dan saya mendengar daripada saudara kami Dr. Muhammad Hiwari, dan dia adalah antara doktor akademik yang tinggal di German untuk tempoh yang sangat panjang, dan dia mempunyai kajian yang sangat baik dalam hal ini, – dia berkata kepada kamu: Kemuncak hal ini adalah, ia boleh diambil dan digunakan sebagai ubat gigi, dan digunakan sebagai sabun, dan digunakan sebagai gelatin (atau jeli) yang asalnya ialah babi, kerana ia telah menjadi sebatian kimia yang baru menyebabkannya tertakluk kepada hukum yang baru (iaitu halal),” ujar Yusuf Al- Qardhawi dipetik sebagai berkata. Bulan lalu, rakyat Malaysia dikejutkan dengan dakwaan laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mengatakan dua produk coklat Cadbury – coklat susu dengan kacang Hazel serta coklat susu dengan badam, dikesan mengandungi DNA babi atau ‘porcine’. Apa yang menjadi persoalan sehingga kini adalah KKM dikatakan membuat ujikaji itu, sehingga terjumpa DNA babi, setelah memilih coklat berkenaan secara rawak di pasaran. Setelah isu itu mencetuskan kemarahan ramai pihak Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) pula memainkan peranannya dan membuat ujikaji yang sama namun coklat itu diambil terus dari kilang Cadbury dan bukannya diambil secara rawak dari pasaran, seperti mana dibuat KKM. Perkembangan terbaru selepas ujikaji yang dilakukan oleh Jakim itu mengesahkan dua produk Cadbury tersebut adalah tiada unsur babi sekaligus halal untuk dimakan. Meskipun begitu, rakyat Malaysia kini masih berasa was-was berikutan masyarakat terdedah kepada membeli coklat yang sama diambil KKM untuk ujikaji itu dan bukannya produk yang selamat (dari kilang) sepertimana di analisa Jakim.

Sumber: (Suara TV, 2014)
Artikel dari laman web Syeikh Yusuf Al-qardawi: qaradawi.net

Tetapi, saya telah terbaca sanggahan oleh Ustaz Kazim mengenai penggunaan fatwa ini di Malaysia yang agak tidak kena pada uruf dan adat masyarakat di Malaysia. Hal ini demikian kerana fatwa yang telah dikeluarkan oleh syeikh yusuf ini adalah untuk masyarakat islam di Eropah yang lebih terdedah dengan makanan yang tidak pasti halalnya.


SHAH ALAM – Fatwa yang dikeluarkan oleh ulama terkenal dunia, Dr Yusuf Al-Qaradawi yang mengatakan gelatin haiwan termasuk babi adalah halal untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia ditransformasikan menjadi bahan yang lain mendapat sanggahan daripada pendakwah terkenal, Mohd Kazim Elias. Mohd Kazim berkata, hukum melibatkan makanan haram dan halal merupakan isu yang besar dan tidak patut diperkecilkan oleh mana-mana pihak. "Ni yang terbaru dia kata DNA babi halal dimakan, sebab dah diproses menjadi lain, dah pening kepala dah, dah keluar dah Facebook dah keluar dalam tulisan dia dah," katanya. Menurutnya lagi, umat Islam harus berpegang teguh kepada ketetapan Islam yang digariskan oleh mazhab yang selama ini menjadi ikutan kepada Muslim di negara ini. "Keempat-empat mazhab Islam berpegang teguh bahawa apa sahaja yang berkaitan dengan babi tidak boleh dimakan, setiap benda makanan haram yang masuk dalam badan akan jadi daging. "Kalau makanan itu makanan haram, nerakalah tempatnya bagi kita, kalau makanan itu halal maka syurgalah tempatnya untuk kita," tambahnya. Beliau dalam pada itu turut menjelaskan bahawa DNA yang terdapat dalam vaksin yang digunakan terhadap jemaah haji ialah DNA lembu, bukan DNA babi seperti yang didakwa sesetengah pihak. "Kalau Majlis Fatwa Perak dapat tahu vaksin DNA babi disuntik ke dalam badan jemaah haji, sudah lama Majlis Fatwa Perak keluarkan hukum haram ke atas jemaah haji yang mahu ke Makkah," tegasnya.

Video ada di sini

Sumber: (Sinar Harian, 2014)

Secara ilmu dan hujahnya, ada benar dan logik akalnya. Beserta dalil yang diyakini beliau. Tetapi, agak mengejutkan apabila Dr Maza telah menyangkal dakwaan ustaz Kazim yang kelihatan seperti merendahkan kebolehan Syeikh Yusuf Al-Qardawi.



MENGULAS PENCERAMAH BEBAS YANG MERENDAHKAN DR YUSUF AL-QARADAWI Saya terkejut dengan seorang penceramah agama yang dikenali mengulas isu kenyataan al-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi mengenai kesan DNA khinzir dalam makanan dan bahan yang terdapat secara meluas di dunia hari ini. Jika kita dengar ulasan penceramah tersebut seakan Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah yang terdiri dari ramai tokoh ilmuwan antarabangsa, beberapa persidangan Fekah di peringkat antarabangsa dan lain-lain yang mengharuskan itu tidak tahu bahawa babi itu haram. Bagi menyokong hujahnya, penceramah itu secara 'janggal' menyebut empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya pula, ulama hanya khilaf tentang kulit babi. Saya ingin katakan, pertama, sesiapa yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang apa yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri dalam dunia ilmu yang luas. Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah, Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997 dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang dibahaskan ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para ulama dalam pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal ini. Isunya, bukan ingin makan seketul babi goreng ataupun sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi terdapat kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun telah berubah sifat kimianya. Adapun kenyataan beliau bahawa mazhab empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau hendaklah tahu bahwa bukan setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak. Namun, bukan itu isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah. Adapun kata beliau khilaf ulama hanya tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja tentang kulit babi, tapi juga tentang tulang dan bulu. Apakah boleh dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti kasut ataupun bone china seperti hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak imam yang melarang perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan. Contoh boleh lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut beberapa pendapat. Jika kita semak, pendapat yang membolehkan itu dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam al-Syaukani. Sebenarnya, masalah istihalah babi ini masalah khilafiyyah. Ada yang membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah, al-Qaradawi, Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada pula yang mengharamkan seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi. Bukan orang Islam nak disuruh ternak babi, tapi sarjana fekah membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada kaitan dengan babi. Ini boleh difahami juga seperti rakyat muslim Singapore yang meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi air bersih yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis, tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan. Kita mengingatkan semua pihak, termasuk diri kita bahawa berceramah satu kebolehan yang lain, mungkin ia dibantu oleh kepetahan, jenaka dan lain-lain. Namun hendak membincangkan isu ilmu hendaklah berasaskan maklumat dan pengetahuan. Sekali lagi, hal ini khilaf pendapat dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan mengikut apa yang dia yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa ini dibincangkan oleh para sarjana Islam moden sebab bahan berkenaan membabitkan banyak produk yang wujud sekarang terutama mereka yang hidup di negara minoriti muslim. Sementara sifat Islam itu memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal ini berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna

Sumber: Page Dr Maza

Setelah ditegur secara tidak langsung oleh Dr Maza, Ustaz Kazim telah memberikan respons yang juga agak emosional dari segi cara penulisan beliau.


Demikian adalah petikan dari facebook beliau. ” Saya sebut secara umum tentang masalah DNA Babi dlm satu ceramah di sebuah syarikat penerbitan. Tiada temubual diadakan tetapi petikan ucapan sy dijadikan sebuah tajuk bg sebuah berita maka jd hebohlah.. Ada pulak seorg Dr menjawab kata2 sy dgn hujahnya yg detail, elok dan bagus hujahannya.. maklumlah berhujah sorang2 dlm fbnya.. Sy tidak menolak atau menyanggah pdpat Dr Yusuf, siapalah saya utk itu ttp kata2 sanggahan itu ditulis oleh si wartawan bukan sy kata sy sanggah.. Itu pendapat Dr Yusuf, hak dia, dia ada ilmu. Cuma sy kata knp kita hanya melihat kpd pndapatnya sahaja n tidak melihat kpd pendapat ulama lain.. Bukankah ilmu fiqh ini luas dan knp kita tidak merujuk kpd Fatwa sedia ada dr kalangan ilmuan di negara kita? Sy sebutkan kesepakatan mazhab dlm pemakanan daging babi sy tak sebut dlm pggunaan organ atau bahagian lain babi yg menjadi khilafiah.. Yg Dr. sorang ni pulak main nak taram saya pasal pulak? Balik pd konteks yg dibncangkanlah iaitu dna babi bukan bahagian2 lain..Lain kali tanyalah dy dulu sblum nak ulas pjg lebar dlm fbnya.. Cubalah kembali semula kpd disiplin ilmu, hormat menghormati bukan mai tibai aje, siasat dulu antara tajuk akhbar online dgn isi ceramah yg begitu pendek. Jgn anggap kita aje bijak org lain kurang bijaknya, kita ada majlis fatwa maka adalah lebih afdhal utk merujuk ke majlis fatwa spy selesa n selesaikan masalah. Sy mengajar di masjid dan surau menggunakan kitab2 tulisan Dr Yusuf n sy kagum dgn keilmuannya yg bagus tp dlm isu dna babi sy berpendapat adalah lebih molek kita merujuk kpd yg berhak didalam negara kita krn sesuai dgn uruf masyarakat setempat.. Dia berhak dgn pendapat ilmunya dan kita jugak berhak memilih fiqh selagi mana bertepatan dgn nas syarak .. Tlg lah hormati pendapat ulama2 yg lain jgk berlapang dada n kalau boleh kalau nak menulis di fb ke tweeter ke apa ke adalah lebih molek berbincng dan dapati duduk perkara yg sebenarnya bukan main tulis sahaja.Sy hormati pendapat Dr Yusuf dan sy jgk menghormati pendapat ulama2 lain, maka sy jgk berhak utk memakai atau bersetuju utk pndapat2 tersebut. Ilmu Allah sgt luas dan jgnlah kita paksa org lain menerima pendapat kita.. Kalau dah rasa dna babi tu halal terpulang la, bg sy buat masa sekarang zaman belum darurat tiada sebab utk sy memakan apa2 perkara yg berunsur babi atau dna babi..Bab khilaf mazhab ttg perkara lain ttg babi mmg saya akui sy maksudkan dlm ceramah sy ialah pemakanan daging babi itu sendiri, harap maklum..Ok la tu panjang dah ni jgn nanti ada org yg ternak babi bukan utk dimakan cuma utk dibuat dna babi….fikir2 kan lah.”

Sumber: Networked blog

Dan akhirnya Dr Maza dalam respons beliau yang terakhir, beliau berkata:


KESIMPULAN ISU ISTIHALAH KHINZIR Ada yang bertanya saya, setelah kita ketahui pandangan Majlis Fatwa Eropah (European Council for Fatwas and Research), European Fiqh Council, dan Persidangan Fekah Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain tidak mengharamkan istihalah khinzir yang terdapat bahan perubatan, makanan dan gunaan yang lain, sementara Majma' al-Fiqh al-Islamiy berpusat di Jedah pada keputusan tahun 1986 dan sebahagian pembesar ulama Arab Saudi pula mengharamkan gelatin khinzir yang terdapat dalam bahan perubatan dan makanan, apakah pendirian yang wajar kita ambil? Saya ingin rumuskan seperti berikut; 1. Pada asasnya, istihalah yang telah menukar sesuatu bahan najis kepada bahan yang lain seperti bangkai kepada abu, mayat yang sudah menjadi tanah, arak kepada cuka, baja najis kepada pokok yang subur dan seumpamanya diiktiraf dalam Fekah Islam sejak dahulu. Cumanya, ada mazhab yang menyempitkan asas istihalah ini seperti Syafi’yyah dan Hanabilah (Hanbali). Ada pula yang meluaskannya seperti Hanafiyyah dan Zahiriyyah juga Malikiyyah. Tokoh-tokoh muhaqqiqin (penganalisis) seperti al-Imam Abu Bakr Ibn al-‘Arabi, Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, al-Syaukani, Sadiq Hasan Khan dan lain-lain menyokong dan meneguhkan hujah bahawa proses istihalah boleh menukar najis kepada bahan yang bersih. 2. Disebabkan umat Islam tidak menjadi pengeluar, kita asyik menjadi pengguna, maka bahan berasal khinzir tersebar begitu luas dalam pelbagai aspek kehidupan manusia; makanan, perubatan, bahan kecantikan dan lain-lain. Kehidupan manusia, termasuk umat Islam terpaksa berkait dengan bahan-bahan yang berasal dari sumber bahan yang haram. Fatwa dalam hal ini sudah pasti diperlukan 3. Maka, fatwa tentang hal ini dikeluarkan oleh ulama termasuk yang membabit isu istihalah. Berikut teks kesimpulan fatwa Majlis Fatwa Eropah (European Council for Fatwas and Research) yang mengizinkan bahan yang berasal haram termasuk dari khinzir tapi telah berubah melalui proses, begitu juga alcohol yang sedikit yang terdapat dalam makanan tertentu yang tiada kesan: Fatwa (34) Q) The ingredients of some foods contain items which are denoted by the letter "E" and a string of numbers. We were told that this denotes items manufactured from Lard or Pork bone and marrow. If this is true, what is the Shari'a ruling on such foods? A) The items which carry the letter "E" and a string of numbers are additives. Additives are more than 350 compounds, and could be either preservatives, colouring, flavourings, sweeteners, etc. These are divided into four groups according to their origin: First: compounds of artificial chemical origin. Second: compounds of vegetal origin Third: compounds of animal origin Fourth: compounds dissolved in Alcohol The ruling on all these compounds is that they do not affect the status of these foods being Halal, due to the following: The first and second groups are Halal because they originate from a permissible origin and no harm comes from using these items. The third group is also Halal, because the animal origin does not remain the same during the process of manufacturing. In fact it is transformed radically from its original form to a new clean and pure form through a process called "chemical transformation". This transformation also affects the legal ruling on such ingredients. Therefore, if the original form was unclean or Haram, the chemical transformation changed it to another ingredient which requires a new ruling. For instance, if alcohol changed and was transformed to vinegar, then it does not remain Haram, but carries a new ruling according to the nature of the new product, which is Halal. As for the fourth group, these items are usually colourings and are normally used in extremely small quantities which dissolves in the final product form, which deems it an excused matter. Therefore, any foods or drinks that contain any of these ingredients remains Halal and permissible for the Muslim's consumption. We must also remember that our religion is a religion of ease and that we have been forbidden from making matters inconvenient and hard. Moreover, searching and investigating into such matters is not what Allah (swt) or His Messenger (ppbuh) ordered us to do. Anggota Majlis Fatwa Eropah terdiri dari mereka yang berikut; 1. Professor Yusuf Al-Qaradawi, President of ECFR (Egypt, Qatar) 2. Judge Sheikh Faisal Maulawi, Vice-President (Lebanon) 3. Sheikh Hussein Mohammed Halawa, General Secretary (Ireland) 4. Sheikh Dr. Ahmad Jaballah (France) 5. Sheikh Dr. Ahmed Ali Al-Imam (Sudan) 6. Sheikh Mufti Ismail Kashoulfi (UK) 7. Ustadh Ahmed Kadhem Al-Rawi (UK) 8. Sheikh Ounis Qurqah (France) 9. Sheikh Rashid Al-Ghanouchi (UK) 10. Sheikh Dr. Abdullah Ibn Bayya (Saudi Arabia) 11. Sheikh Abdul Raheem Al-Taweel (Spain) 12. Judge Sheikh Abdullah Ibn Ali Salem (Mauritania) 13. Sheikh Abdullah Ibn Yusuf Al-Judai, (UK) 14. Sheikh Abdul Majeed Al-Najjar 15. Sheikh Abdullah ibn Sulayman Al-Manee’ (Saudi Arabia) 16. Sheikh Dr. Abdul Sattar Abu Ghudda (Saudi Arabia) 17. Sheikh Dr. Ajeel Al-Nashmi (Kuwait) 18. Sheikh Al-Arabi Al-Bichri (France) 19. Sheikh Dr. Issam Al-Bashir (Sudan) 20. Sheikh Ali Qaradaghi (Qatar) 21. Sheikh Dr. Suhaib Hasan Ahmed (UK) 22. Sheikh Tahir Mahdi (France) 23. Sheikh Mahboub-ul-Rahman (Norway) 24. Sheikh Muhammed Taqi Othmani (Pakistan) 25. Sheikh Muhammed Siddique (Germany) 26. Sheikh Muhammed Ali Saleh Al-Mansour (UAE) 27. Sheikh Dr. Muhammed Al-Hawari (Germany) 28. Sheikh Mahumoud Mujahed (Belguim) 29. Sheikh Dr. Mustafa Ciric (Bosnia) 30. Sheikh Nihad Abdul Quddous Ciftci (Germany) 31. Sheikh Dr. Naser Ibn Abdullah Al-Mayman (Saudi Arabia) 32. Sheikh Yusf Ibram (Switzerland) 4. Walaupun para ulama bersetuju pada asasnya proses istihalah itu, mereka kadang-kala berkhilaf pendapat tentang apakah sesuatu proses itu benar-benar merubah sifat bahan-bahan najis itu ataupun tidak. Ada bahan yang diyakini telah berubah, ada yang diandaikan tidak. Dalam soal gelatin babi umpamanya, sarjana fekah masakini berfatwa berdasarkan kepada taklimat saintis kepada mereka. Kadang-kala berlaku khilaf. Majlis Fatwa Eropah (European Council for Fatwas and Research) tadi yang terdiri dari tokoh-tokoh Islam dari Arab dan ulama Islam yang menetap di Eropah, begitu juga Europen Fiqh Council dan beberapa orang tokoh ilmuwan Islam antarabangsa menganggap telah berlaku istihalah. Sementara sebahagian ilmuwan pula menganggap proses istihalah bagi gelatin itu tidak sempurna. Maka, jadilah isu gelatin di sudut itu perkara yang syubhah. 5. Sesiapa yang mengelakkan sesuatu yang syubhat -sekalipun tidak sampai ke peringkat haram- merupakan perkara yang baik untuk diri dan agamanya. Namun, dia tidak boleh berkeras mengharamkan untuk umat Islam yang lain yang mempunyai pandangan yang berbeza. Dalam soal makan-minum, perubatan, pakaian, perhiasan, kebudayaan setiap pihak mesti mengakui keluasan fekah Islam dan mengiktiraf khilaf fekah yang berasaskan hujah. Tidak boleh hina-menghina dan bermusuhan dalam persoalan amalan peribadi yang seperti ini selagi semua pihak beramal atas dalil yang diyakininya. 6. Selagi, umat Islam mempunyai sumber yang pasti halal, mereka sepatutnya mengelakkan sumber yang syubhah. Di Malaysia umpamanya, gelatin halal wujud dan boleh didapati, maka memulaukan yang syubhat dapat menggalakkan industry halal. 7. Umat Islam hendaklah berusaha menjadi pengeluar, bukan sekadar pengguna. Kelemahan industri umat Islam adalah punca berluasan bahan yang syubhat dan juga mungkin haram.

Sumber: Page Dr Maza


Kesimpulannya:

Tahniah kepada yang telah membaca sehingga habis. Tujuan saya membuat kompilasi hujah dari 2 orang ulama' hebat ini BUKAN untuk melaga-lagakan ulama' sama sekali. Saya amat menyegani akan ilmu yang dimiliki oleh kedua-dua ulama' ini. Cuma yang hendak saya tekankan di sini, saya hendak sampaikan kepada golongan marhaen seperti saya ini juga mengenai hujah-hujah yang disampaikan oleh kedua-dua ilmuwan ini. Terpulang kepada diri masing-masing untuk memegang mana-mana dalil yang anda lebih yakin.

Pesanan saya, kadangkala janganlah kita menghakimi seseorang itu melalui cara penghujahan beliau semata. Kerana ulama' juga adalah manusia. Mereka boleh jadi terikut dengan emosi apatah lagi jika melibatkan ilmu yang dimiliki. Sikap keterbukaan kadangkala menjadi sesuatu yang sukar dicapai apabila melibatkan diri dan personaliti seseorang itu.

"Lihatlah pada apa yang disampaikan, dan janganlah lihat kepada siapa yang menyampaikan semata"
Tambah ilmu di dada, mantapkan iman di hati, tajamkan akal di minda, jadilah pemuda yang qawiy. In sha Allah.


Sunday, June 8, 2014

Rant over holiday

    It has been a week, officially a week of holiday at home. Secara jujur, I feel bad. Bad for myself. Selalunya orang lain masa holiday akan pergi bercuti, hang out with friends, sitting at home having good moments with family and so on. Yeah, I can see from their twitter, instagram, facebook pictures. I know that lain orang, lain perspective, lain background, lain cara untuk define happiness, but the real problem yang sedang aku alami sekarang, adalah how to define happiness bagi diri aku.

   Dulu, masa dekat KMB, hari-hari dok pikir bila lah nak balik rumah, rindu masakan mak, rindu kawan-kawan dan sebagainya. Tak tipu, memang rasa menderita jugak lah bila orang lain tengah happy kat rumah, and Im here studying alone. Duduk KMB banyak masa dihabiskan dengan duduk sorang-sorang. Bukan apa, I have my own style of studying, so I prefer to isolate myself dari hiruk-pikuk masyarakat di KMB. Tapi bila kat rumah, How I missed all these. I miss all my friends. Dan rasa diri ini terlalu teruk kerana kurang mingle dengan kawan-kawan. The fact is, I do have lots of friends. Seriously banyak. Tapi, I don't know why, aku memang susah nak rapat dengan siapa-siapa. I don't tell people about my problems. Well, people can see how talkative I am dekat social network. But in reality, I am not. Im kinda geek yang duduk pandang screen phone when people are talking. I love to multitask. I can still hear the conversations, cuma I don't like to give any response. Why? Because my opinions are always different with others. Dan mungkin kerana ini juga aku dah hilang my critical thinking skills? Boleh jadi.

   Dan aku juga mungkin semakin kurang kawan rapat sebab aku tak join usrah macam kawan-kawan lain. Dan jika hendak dibuka kisah jemaah-jemaah di KMB ni, maybe satu post panjang later lah kot. Tapi sebagai wrap up, jemaah-jemaah di KMB ni buat aku kurang berminat nak join usrah. Hence, less friends I got. In my assumption, aku rasa budak-budak usrah ni mesti tengah active bergurau senda dalam whatsapp group mereka. Ikhwah lah katakan. Budak 'jahat' macam aku siapalah nak kawan. Hm. Dan disebabkan dah 7 tahun duduk asrama, my friends dekat my neighbourhood ni is very little. Sekadar 3-4 orang je yang ada dan most of them are budak UITM. So hari ni they are going back to their campus. Maka tinggallah aku keseorangan, menikmati holiday selama 3 bulan ini dengan penuh rasa kesunyian.

   Kadangkala orang menganggap hidup di rumah ini heaven. Tapi aku tidak bersetuju atas beberapa faktor. Dan sebab paling utama adalah kerana kesunyian yang tahap dewa. Being the eldest and hanya seorang teruna di dalam family dikelilingi bunga-bunga sebanyak 5 kuntum menjadikan aku seorang yang lebih suka berdiam diri instead of gossiping and talking with them. Dan sekali lagi aku menyalahkan asrama kerana menghasilkan gap yang agak luas between us. Dan biasalah, masa duduk asrama dulu, tak habis habis rindu rumah, tapi bila dah seminggu holiday, rasa nak cepat-cepat balik asrama balik.

   Bayangkan, bangun pagi, makan, movie, makan, movie, game, makan dan tidur. Rutin yang sama setiap hari sampaikan hari-hari adalah hari ahad. Nak keluar, lesen takde, poket kering. Nak jog and workout, mood and kasut takde. Nak hangout, kawan-kawan sekitar takde. Stress tak stress dok terperap kat dalam rumah 24 hours. The only thing yang mampu hiburkan aku adalah pergi kuliah between maghrib and isya'. At least rasa tenang dan damai. Tapi malangnya, majoriti jemaah kat surau hanyalah pakcik-pakcik yang dah pencen dan tak berapa kuat dah. Mana pergi kawan-kawan sebaya aku? Entahlah. Mungkin dorang kat Uni masing-masing kot. However, talking with these pakcik-pakcik pun is kinda cool. They know much better about life. And masing-masing sangat friendly. Sampai aku sendiri segan.

   Dan disebabkan inilah jugak, aku lebih prefer cara pemikiran ahli sufi dimana mereka sangat mementingkan pembangunan diri dan jiwa. Also called as suffism. I know ada banyak cara hidup in islam. Ada aliran sufi, usrah, tabligh, tarekat dan sebagainya. Setelah merasa all these, I guess aliran sufi lebih kena dengan diri ini. Sebab mungkin aku memang dilahirkan sebagai lone rangers and I inquire all these islamic knowledge by myself. Dan secara jujur, memang susah nak jaga iman sepanjang cuti. Memang sangat mencabar apabila tiada suasana dan juga rakan-rakan yang saling mengingatkan. Naik dan turun iman adalah perkara norma dalam hidup kita. Dan aku percaya, dengan pembangunan diri secara berseorangan dan individu dapat membina benteng diri yang lebih kuat. Dan might be useful bila pergi overseas nanti. I don't prefer to join these geng-geng ikhwah so much sebab im afraid bila dah tak ada kawan and environment, semua akan lupa. Ini penyakit yang selalu terjadi kepada pelajar lepasan sekolah agama. That is why I prefer to build the islamic view inside myself by joining every single kuliah yang ada tanpa meletakkan diskriminasi kepada mana-mana fikrah yang berbeza. Travel mencari kuliah-kuliah yang ada di surau dan masjid yang berdekatan lebih menyeronokkan dan memuaskan kerana bukan sahaja dapat belajar ilmu dari pelbagai pandangan, tapi dapat mengenali lebih ramai ustaz-ustaz dan sekaligus mengelakkan taksub pada tok guru. Bukankah imam-imam mazhab kita juga buat macam ni? Travel seluas alam untuk mengumpul ilmu-ilmu yang ada. Dan I have my own fikrah and I guess I don't wanna restrict myself by joining only certain jemaah or NGO only.

  Huh. Cakap pasal jemaah ni memang trigger my adrenaline. Takpe, yang tu akan dihuraikan kemudian. My point here is, holiday is good when it is filled with good and beneficial things. And it sucks when you are just laying on the bed for the whole day.

  And sebenarnya boleh kira dengan jari berapa word je yang aku cakap dalam sehari. Im so quiet when at home. And it makes my holiday become worse. Dan I dont feel weird when I say Im an introvert. Because, this is how I grow up.

Random picture
Taken during doing lab work


Enough for tonight. Let's sleep. Bahaya stay up lama-lama.

Nanti overthink susah. Good night peeps.

Monday, June 2, 2014

Sujud terakhir di KMB

     Having a normal life back is not an option. Life goes on even without us trying to move it forward or backward. Here I am, entitled as IB survivor, still breathing the same air. Its just that the environment is no longer the same.

Im still remember my first day in KMB. I was so excited. Everything seemed nice. Everything went smooth during registration day.
These are people with innocent faces that still do not know what exactly IB is

Time goes by. After a while, my 1st sem in KMB was quite great. by having great people near me really inspired me to go beyond my effort. Great seniors, great classmates and great teachers. Those factors really made up my days in KMB. 



These M12G-ians (excluded the red one in the middle, she was our biology teacher)

Laughter and pain after 2 years get along in the class. Not an easy task to forget those memories.

Not to forget, here in KMB, I'd tried to talk to myself about improving myself and I found out the only way to do it is by joining the Student Council. Lol.

Alhamdulillah, with great votes from KMBians, I was elected as the Vice President 1. Not much things to do, but just to manage some islamic stuffs here in KMB (how i wish I can say this)

Actually my character in KMB really changed from someone who doesnt even care about his surroundings to someone who are willing to sacrifice anything for his friends (Why my post sounds so berlagak T_T)

But the reality is, my 1st and 2nd semester in KMB was quite productive. Who expect that Arifuddin who was so quiet in school can be so outloud here in KMB. But I guess its a normal thing for me as Im a totally outloud-type-of-person.




These fellows, they are so crazy, so outloud and so happening, but yet a very good example of leadership here in KMB. Gonna miss you all :'(

After a while, at the end of sem 2, IB started to show its real face. Extended Essay, TOK essay, written assignments, math explorations, CAS project, and any Internal Assesment's assignments that will blow your mind if you are still bonded with procrastination. 

Here, let the picture speaks again:

One of my experiment made for my Biology Extended Essay at UITM Shah Alam
(Had to sacrifice my sem 3 holiday. Sobs)


Maths Exploration

CAS, Class based project at zoo negara.

My sem 3 was full and loaded with activities such as organizing events and were full of sadness and laughter.







I guess, this is my biggest turning point. Never know this talent of mine. Seriously dude, I never use my voices for nasheed or whatsoever. But Alhamdulillah, with the chance given, I managed to enhance my artistic level of my brain by joining nasheed team. Its kinda awkward to share about this, but I guess this is my greatest benefit I learnt in KMB. 


To talk about programmes in KMB, it is non-countable. Too much till you can change someone who is always in love joining programs into hating it so much. But don't worry. Everything is manageable if you can use the time wisely.

Sem 4

This is the most hectic semester after all. It was always a dream of mine to be a balanced student and not only to focus much on academics. Yeah, that is what IB all about. But seriously, I was overwhelmed by that 'balanced' terms and everything was quite hard for me. I was quite active during my first 3 sems in KMB and its kinda hard for me to catch up with the last semester. The final exam is the most important exam regardless how many points do you got during the semester exams. Believe me, It is normal to study last minute in KMB as you are forced to and not by your own option to study on the last minutes. Being hectic for the whole sems with programs and assignments and when you wake up, you have only a week to study for the semester exams. Here, you might use some tips from this post. But after all, last minute study is something you can avoid by proper planning. 

IB exam. It is the most feared exam for IB students. But it does not means that the questions are too much hardcore as you can see your brain exploding when answering it. What Im saying here, IB exams are easier relatively if to be compared with A levels students. The exam period for IB exam is just only for 3 weeks but for A levels, they have to go through about 2 months. Because IB students have been suffering for the whole 2 years, i guess it is fair for them to have an easier exam. But still, the grades and questions are still tough. 

Because Allah had put me here, I believe I would find the hikmah soon. 

My 4th sem was full of sadness and soberness due to unstable emotions. Yeah, IB really torn you down and make your heart to rip off and shattered to pieces. Thats why I ll salute those IB survivors as they managed to stay alive after IB. After all, what doesn't kill you make you stronger right?

And the most special things about KMB is, it has awesome usrah :D Not gonna explain more about this, you ll find it in KMB soon. 


So, on the last night in KMB, having my last prayers and sujud there really make my tears fall down heavily. Im gonna miss all these. Im gonna miss this surau. Im gonna miss everything :'(





Selamat tinggal KMB :'(





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...