Sunday, June 2, 2013

Daie. please be wasatiyyah!

      Assalamualaikum and greetings.

Manusia sering dikaitkan dengan النسي atau lupa. Persoalannya.  Adakah kita dicipta untuk menjadi si pelupa? Adakah kita sanggup untuk dilabel digelar atau dicop orang yang terlupa?

Eh. Lemahnya manusia? Tak kan sebab kita dinamakan manusia, kita terus mengalah dengan fitrah?

Fitrah? Adakah salah untuk kita melawan fitrah? Fitrah atau sesuatu kelaziman itu perlu diteliti kembali. Kerana islam itu berasal daripada asing dan akan kembali dengan asing. Tak nak ke jadi asing? Untung tau.

Contoh. Jika berkehendak untuk makan itu adalah suatu fitrah, kenapa Allah mewajibkan kita untuk berpuasa?

Like I said, judge back your "norm"

Tapi. Tak bermakna kita kena menjadi ekstreme dalam melawan fitrah. Sebab itu wujudnya perkataan  وسطية. Wasatiyyah pada lughah adalah pertengahan. Pada konteks pula ialah bersederhana.

Eh. Kenapa kita kena jadi Wasatiyyah pulak? Sebab nabi suruh. Rasulullah tak bagi sahabat baginda untuk berpuasa berterusan selama setahun.

Sedangkan rasulullah pon berbuka, kenapa kita nak berlebih-lebihan?

Sifat Wasatiyyah ni adalah essential untuk mencapai level yang lebih tinggi. Ulul albab.
Ya. Bukan ahmad albab ye. Menurut apa yang saya tahu, Ulul albab ialah golongan yang menggunakan akal dengan sempurna bagi mengkaji sehingga mampu meletakkan segala perkara pada perspekitf yang betul. Mereka mementingkan zikir dan fikir. Dalam konteks ini mereka suka mengkaji fenomena-fenomena yang berkaitan dengan kejadian alam, mereka mengingati Allah sambil berdiri ataupun baring.

Ya. Zikir dan fikir.
Dalam Al Quran ada disebut istilah ulul albab ni. 16 kali. Nampak tak Allah nak taukidkan kat situ?

“Sesunguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda ulul albab. Iaitu orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri ataupun duduk ataupun baring dan mereka banyak berfikir mengenai penciptaan langit dan bumi kemudian berkata ‘Wahai Tuhan kami, kamu tidak menciptakan ini dengan sia-sia, maha suci engkau, maka peliharalah kami dari siksa api neraka. (Surah ali-’Imran:190-191)

Seorang Saintis yang melihat Allah dalam setiap hasil eksperimen beliau adalah lebih baik dari seorang saintis yang hanya bereksperimen demi nobel prize.

Doktor yang merawat pesakit dan menanamkan mindset "tiada kuasa melainkan Allah" pada pesakitnya lebih baik daripada doktor yang memberi beribu pil kepada pesakit dengan harapan pil itu lah yang berkuasa memulihkan.

Maha suci Allah.

Insan beginilah yang akan membangunkan islam. Kelak. Mungkin tak ramai yang ada kesedaran sebegini. Tetapi inilah tugas seorang daie. Yang mempunyai kesedaran.

 Mari kita imbas kembali. Apakah sebenarnya tugas seorang daie? Adakah hanya duduk dan berdegar-degar update status di facebook dan twitter tanpa cuba memahami mad'u?

Apa daie itu dihantar untuk mengecam orang yang tidak sefikrah dengannya?

Iman manusia itu menaik dan menurun. Tak siapa dalam dunia ni yang boleh guarantee akan imannya akan terus meningkat. Oleh itu. Bersangka baiklah. Mari kita jadi generasi wasatiyyah. Mari kita bangunkan ummah yang moderate.

Less talk but more work.

I prefer that way.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...