Friday, March 22, 2013

Macammana nak jadi pelajar cemerlang?

    Assalamualaikum and greetings.

Dah lama tak bercerita kat sini. Terlalu sibuk memikirkan masalah umat. Mungkin. #Eh?

Masa yang terlalu singkat untuk study dan menjalankan amanah tambahan. Tetapi Alhamdulillah, cuti dah bermula. Seminggu cuti tak jadi cuti. Hari selasa dah kena balik hostel gara-gara ada Pertandingan Nasyid untuk Nadwah Islamiah IPMa. Takpelah. Dugaan.

  Actually, ada sorang adik ni tanya kat twitter. Macam mana nak jadi pelajar cemerlang eh? Hurm. A long answer for a short question. Sebenarnya saya bukanlah orang yang terbaik untuk jawab soalan ni. Sebab tak cemerlang mana pun. Tapi saya akan cuba sebaik mungkin untuk jawab. Okay? *Tarik nafas senyum lebar2.



  Term "Pelajar cemerlang" tu sendiri agak subjektif bagi saya. Sebab cemerlang secara umum adalah menjadi yang terbaik dan seimbang dalam segala perkara. Cemerlang dunia dan akhirat. Cemerlang akademik dan sahsiah. Cemerlang IQ dan EQ. Andai kata salah satu tak cukup, maka kurang cemerlang lah beliau. Bak kata orang, "Tak guna pandai kalau sahsiah teruk "

   Untuk cemerlang akademik, banyak sebenarnya cara. Dan sebenarnya bergantung kepada orang. Ada orang yang hanya fokus dalam kelas dah boleh catch up dan berjaya dalam exam. Tapi ada orang yang kena focus dan buat latihan sampai tak tidur malam baru boleh catch up. Jadi, check level anda dahulu. Kalau dah tahu kelemahan diri, start dengan self improvement. Kurangkan main. Betulkan niat belajar. Boleh jadi Allah jadikan kita seorang yang lemah dalam subject supaya kita belajar lebih masa dan jika niat kita untuk berjihad fi sabilillah, tidakkah itu menjadi satu saham akhirat untuk kita? Pasti ada hikmahmya.

   Kalau pelajar perempuan, mungkin mereka terkenal dengan nota yang berwarna-warni. Tapi kalau pelajar lelaki, mungkin kertas pun tak bawak masa kelas. *Ouch . Tak terasa pun okay. Ilmu ini umpama kuda liar. Andai kita tak ikat kuda liar dengan tali, maka ia akan terlepas dan hilang. Tali itulah nota kita. Jangan kedekut untuk invest some money untuk beli buku nota yang hardcover supaya kata-kata cikgu takkan terlepas dengan mudah. Dalam buat nota pun banyak jugak additional skill yang kita boleh belajar. Contohnya, selesai kita salin nota untuk satu topik, terus amik satu A4 paper, buat mindmap dari notes cikgu. Then tampal kat mana2 yang senang untuk kita baca sambil lalu. Ini semua time consuming dan sebagai pelajar sekolah menengah yang kurang sibuk, takkan menjadi masalah jika kita tolak masa kita dari perkara tak berfaedah macam games, social networking, dota, facebook, twitter,  blogging dan sebagainya.

    Then, kalau boleh, sebelum masuk kelas atau pergi ke sekolah, tengok jadual apa yang ada esok dan buat sedikit revision pasal tajuk yang cikgu nak ajar. Biarkan tak faham, tapi ini akan memberikan anda sedikit rasa confident untuk terima apa yang cikgu akan ajar. Serious ini sangat membantu. Besides, siapkan homework atau assignments yang cikgu bagi on the spot. Jangan tunggu balik rumah atau asrama nak buat. Bila homework dah siap, hati rasa senang, dan banyak masa boleh guna untuk study.

   Sebenarnya tak banyak yang saya boleh kongsikan sebab saya tak dapat buat apa yang saya cakap kat atas ni. Most of the time memang busy dengan meeting dan amanah selain study. Jadi, saya hanya dapat bergantung pada fokus saya di dalam kelas dan hanya dapat revise pada waktu2 lapang sahaja. Nak tahu bila masa lapang saya? Pada pukul 1 pagi dan ke atas. Jadi betullah apa yang Rasulullah telah bersabda : 2 nikmat yang manusia sering lupa iaitu nikmat sihat dan masa lapang.

   Fuh. Maka cuti mid sem pun bermula dan adik2 telah mendapat result SPM. Mungkin akan busy dengan menjawab pertanyaan dari juniors berkenaan scholarships dan UPU and all those stuffs about pathways after SPM. If you wanna find a man with a compact general knowledge about all these things, you can find me. I love to help people especially regarding studies.Takpe dik. Saya akan cuba bantu adik2 sekalian selagi yang saya mampu. Just feel free to ask. Saya tak mengharapkan apa2. Cuma apa saya harapkan adalah doa dari kalian. Yeah. Im going through a hardship moment right now.

Extended Essay
Math Exploration
Lab reports
Humanitarian Project
MPP tasks
CAS
Nadwah Islamiah

And many more. Takpe. Tak banyak pun kerja. Duniawi je semua ni. Eh?

Allahumma yusahhil lana :')

Wallahua'alam.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...