Sunday, June 8, 2014

Rant over holiday

    It has been a week, officially a week of holiday at home. Secara jujur, I feel bad. Bad for myself. Selalunya orang lain masa holiday akan pergi bercuti, hang out with friends, sitting at home having good moments with family and so on. Yeah, I can see from their twitter, instagram, facebook pictures. I know that lain orang, lain perspective, lain background, lain cara untuk define happiness, but the real problem yang sedang aku alami sekarang, adalah how to define happiness bagi diri aku.

   Dulu, masa dekat KMB, hari-hari dok pikir bila lah nak balik rumah, rindu masakan mak, rindu kawan-kawan dan sebagainya. Tak tipu, memang rasa menderita jugak lah bila orang lain tengah happy kat rumah, and Im here studying alone. Duduk KMB banyak masa dihabiskan dengan duduk sorang-sorang. Bukan apa, I have my own style of studying, so I prefer to isolate myself dari hiruk-pikuk masyarakat di KMB. Tapi bila kat rumah, How I missed all these. I miss all my friends. Dan rasa diri ini terlalu teruk kerana kurang mingle dengan kawan-kawan. The fact is, I do have lots of friends. Seriously banyak. Tapi, I don't know why, aku memang susah nak rapat dengan siapa-siapa. I don't tell people about my problems. Well, people can see how talkative I am dekat social network. But in reality, I am not. Im kinda geek yang duduk pandang screen phone when people are talking. I love to multitask. I can still hear the conversations, cuma I don't like to give any response. Why? Because my opinions are always different with others. Dan mungkin kerana ini juga aku dah hilang my critical thinking skills? Boleh jadi.

   Dan aku juga mungkin semakin kurang kawan rapat sebab aku tak join usrah macam kawan-kawan lain. Dan jika hendak dibuka kisah jemaah-jemaah di KMB ni, maybe satu post panjang later lah kot. Tapi sebagai wrap up, jemaah-jemaah di KMB ni buat aku kurang berminat nak join usrah. Hence, less friends I got. In my assumption, aku rasa budak-budak usrah ni mesti tengah active bergurau senda dalam whatsapp group mereka. Ikhwah lah katakan. Budak 'jahat' macam aku siapalah nak kawan. Hm. Dan disebabkan dah 7 tahun duduk asrama, my friends dekat my neighbourhood ni is very little. Sekadar 3-4 orang je yang ada dan most of them are budak UITM. So hari ni they are going back to their campus. Maka tinggallah aku keseorangan, menikmati holiday selama 3 bulan ini dengan penuh rasa kesunyian.

   Kadangkala orang menganggap hidup di rumah ini heaven. Tapi aku tidak bersetuju atas beberapa faktor. Dan sebab paling utama adalah kerana kesunyian yang tahap dewa. Being the eldest and hanya seorang teruna di dalam family dikelilingi bunga-bunga sebanyak 5 kuntum menjadikan aku seorang yang lebih suka berdiam diri instead of gossiping and talking with them. Dan sekali lagi aku menyalahkan asrama kerana menghasilkan gap yang agak luas between us. Dan biasalah, masa duduk asrama dulu, tak habis habis rindu rumah, tapi bila dah seminggu holiday, rasa nak cepat-cepat balik asrama balik.

   Bayangkan, bangun pagi, makan, movie, makan, movie, game, makan dan tidur. Rutin yang sama setiap hari sampaikan hari-hari adalah hari ahad. Nak keluar, lesen takde, poket kering. Nak jog and workout, mood and kasut takde. Nak hangout, kawan-kawan sekitar takde. Stress tak stress dok terperap kat dalam rumah 24 hours. The only thing yang mampu hiburkan aku adalah pergi kuliah between maghrib and isya'. At least rasa tenang dan damai. Tapi malangnya, majoriti jemaah kat surau hanyalah pakcik-pakcik yang dah pencen dan tak berapa kuat dah. Mana pergi kawan-kawan sebaya aku? Entahlah. Mungkin dorang kat Uni masing-masing kot. However, talking with these pakcik-pakcik pun is kinda cool. They know much better about life. And masing-masing sangat friendly. Sampai aku sendiri segan.

   Dan disebabkan inilah jugak, aku lebih prefer cara pemikiran ahli sufi dimana mereka sangat mementingkan pembangunan diri dan jiwa. Also called as suffism. I know ada banyak cara hidup in islam. Ada aliran sufi, usrah, tabligh, tarekat dan sebagainya. Setelah merasa all these, I guess aliran sufi lebih kena dengan diri ini. Sebab mungkin aku memang dilahirkan sebagai lone rangers and I inquire all these islamic knowledge by myself. Dan secara jujur, memang susah nak jaga iman sepanjang cuti. Memang sangat mencabar apabila tiada suasana dan juga rakan-rakan yang saling mengingatkan. Naik dan turun iman adalah perkara norma dalam hidup kita. Dan aku percaya, dengan pembangunan diri secara berseorangan dan individu dapat membina benteng diri yang lebih kuat. Dan might be useful bila pergi overseas nanti. I don't prefer to join these geng-geng ikhwah so much sebab im afraid bila dah tak ada kawan and environment, semua akan lupa. Ini penyakit yang selalu terjadi kepada pelajar lepasan sekolah agama. That is why I prefer to build the islamic view inside myself by joining every single kuliah yang ada tanpa meletakkan diskriminasi kepada mana-mana fikrah yang berbeza. Travel mencari kuliah-kuliah yang ada di surau dan masjid yang berdekatan lebih menyeronokkan dan memuaskan kerana bukan sahaja dapat belajar ilmu dari pelbagai pandangan, tapi dapat mengenali lebih ramai ustaz-ustaz dan sekaligus mengelakkan taksub pada tok guru. Bukankah imam-imam mazhab kita juga buat macam ni? Travel seluas alam untuk mengumpul ilmu-ilmu yang ada. Dan I have my own fikrah and I guess I don't wanna restrict myself by joining only certain jemaah or NGO only.

  Huh. Cakap pasal jemaah ni memang trigger my adrenaline. Takpe, yang tu akan dihuraikan kemudian. My point here is, holiday is good when it is filled with good and beneficial things. And it sucks when you are just laying on the bed for the whole day.

  And sebenarnya boleh kira dengan jari berapa word je yang aku cakap dalam sehari. Im so quiet when at home. And it makes my holiday become worse. Dan I dont feel weird when I say Im an introvert. Because, this is how I grow up.

Random picture
Taken during doing lab work


Enough for tonight. Let's sleep. Bahaya stay up lama-lama.

Nanti overthink susah. Good night peeps.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...